Velferdsteknologi skal bidra til at du opplever økt trygghet, frihet og mestring.
Hva er velferdsteknologi?
Velferdsteknologi er teknologisk assistanse som skal styrke den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen. Det finnes flere forskjellige velferdsteknologiske hjelpemidler.
Det overordnete målet med velferdsteknologi i Skien kommune, er at det skal bidra til å forebygge og utsette behov for tjenester lengre opp i innsatstrappa, eller forlenge tiden på ett trappetrinn, ved å gi personer med hjelpebehov bedre livskvalitet, økt trygghet og større mulighet til å klare seg på egenhånd.
Velferdsteknologi skal derfor vurderes der det kan:
- støtte oppunder innbyggers selvstendighet
- avlaste menneskelige ressurser
- erstatte menneskelige ressurser
- opprettholde kvalitet i tjenestetilbudet
Medisineringsstøtte
Hvis du har behov for påminnelse om å ta medisiner til riktig tid, kan medisineringsstøtte være noe for deg.
Det finnes forskjellige teknologier tilpasset ulike behov, og du kan sammen med Tjenestekontoret eller din primærkontakt i hjemmetjenesten vurdere hvilken som passer best for deg.
Trygghetsalarm
Trygghetsalarm er en kommunal helsetjeneste for hjemmeboende som har behov for å kunne tilkalle hjelp, men som ikke kan bruke mobiltelefon på en trygg og hensiktsmessig måte. Tjenesten vurderes som nødvendig helsehjelp når den gir deg den hjelpen du trenger etter en individuell vurdering.
Selve alarmenheten kan være stasjonær eller mobil. Den stasjonære plasseres i boligen, har en alarmknapp, høyttaler og eksterne alarmenheter koblet til i form av et smykke eller et armbånd. Den mobile er liten og får plass i lomma eller i en snor rundt halsen med en alarmknapp og en høyttaler for dialog.
Begge enheter sender, ved bruk av alarmknappen, et varsel til Alarmsentralen, som besvarer alarmen og videreformidler til hjemmetjenesten ved behov.
Trygghetsalarm kan være aktuelt for deg som:
- Har en kronisk lidelse som hindrer en fra å bruke mobiltelefon, selv med tilpasninger som hurtigtaster eller magebelte.
- Har falltendens uten mulighet for å komme opp selv.
- Er avhengig av medisinskteknisk utstyr som kan svikte og dermed fører til en hjelpetrengende situasjon, og er utenfor rekkevidde av en vanlig telefon.
- Har redusert hukommelse, syn, hørsel eller annen funksjon som gjør det vanskelig å vurdere når og hvordan du skal tilkalle hjelp.
Trygghetsalarm er vanligvis ikke aktuelt for deg som:
- Kan bruke mobiltelefon på en trygg og effektiv måte.
- Har god helse og funksjonsevne, og ikke behov for hjelp i hverdagen.
- Har døgnkontinuerlig tilsyn eller bor i institusjon.
Lokaliseringsteknologi
Er du glad i være ute på tur, men er bekymret for om du finner veien hjem igjen på grunn av begynnende kognitiv svikt, kan lokalisering med GPS være noe for deg.
En eller flere pårørende vil få telefonnummeret til Alarmsentralen, som kan lokalisere deg på et kart og sende hjemmetjenesten for å hente deg. Hjemmetjenestens responstid er 30 minutter.
Digitalt tilsyn
Føler du deg utrygg i ditt eget hjem, kan digitalt tilsyn være noe for deg.
Alarmsentralen Telemark gjennomfører et fast antall planlagte digitale tilsyn i løpet av døgnet, og varsler hjemmetjenesten hvis det er behov for at noen kommer hjem til deg. Hjemmetjenestens responstid er 30 minutter.
Slik får du velferdsteknologiske tjenester
De fleste tjenestene innen velferdsteknologi tilbys deg fordi behov for det avdekkes i oppfølging fra kommunen som du allerede har.
Du kan også selv søke på bakgrunn av et behov. Trykk på knappen under for å se hvordan du søker eller for å komme til søknadsskjema.
Du vil få opplæring i bruk av velferdsteknologi når du har fått vedtak og utstyret installert.
Slik søker du helse- og omsorgstjenester Slik foregår søknadsprosessenSlik avsluttes velferdsteknologiske tjenester
I de fleste tilfeller vil bortfall av behov for velferdsteknologi være noe kommunen avdekker eller vurderer sammen med deg.
Dersom du ønsker å avslutte tjenesten på eget initiativ, anbefaler vi at du snakker med din kontakt i kommunehelsetjenesten først. På den måten sikrer vi god dialog om årsaker og mulige alternative løsninger.
Er du pårørende til en som har hatt trygghetsalarm og nå er gått bort, kan du ringe til Scheen Hjelpemiddelhus på telefon 35 58 12 20, som vil avinstallere utstyret.