Vannmåleroppgjør - spørsmål og svar om faktura

Innhold

  • Prisen på gebyrene endres hvert år. Synes du fakturaen din er vesentlig høyere enn det den var i fjor, er en av årsakene at prisen har gått opp.
  • Vannmåleroppgjøret fremgår på fakturaen i januar, for de som har tertial fakturering (tre ganger i året) og på fakturaen for februar for de som har månedlige fakturaer. Dersom forbruket i fjor stemte overens med forskuddet du betalte, vil du ikke merke noe på denne fakturaen. Hadde du et høyere forbruk enn du betalte i forskudd, vil du måtte betale for dette her. Dette gjelder kun på denne ene fakturaen. Har forbruket vært mindre, vil dette tilbakebetales på denne fakturaen. 
  • Dersom forbruket ditt i fjor var høyere enn tidligere har forskuddet ditt for i år mest sannsynlig økt, sammenlignet med i fjor.
  • Hvis du har månedlige fakturaer betalte du ikke forskudd på januarfakturaen (fordi vannmåleroppgjøret ikke var ferdig enda). Januarfakturaen var derfor mindre enn normalt, og februarfakturaen er større enn normalt, fordi den inneholder forskudd for januar og februar. 

Gjennomsnittlig bruker en person i Norge 50-70 kubikkmeter vann i året. Vi har ingen oversikt over hvor mye vann et næringsbygg bruker. 

Dersom du har et høyere forbruk av vann i fjor enn i forfjor må du tenke på hvilke endringer som har skjedd det siste året. For eksempel: 

  • Har det flyttet flere personer inn i boligen?
  • Er det andre mennesker enn tidligere som bor i boligen?
  • Har du lagt ny plen, plantet hekk eller vasket huset?
  • Har vannslangen stått og rent over lenger tid?
  • Kan det være at du har en lekkasje?
  • Har du tidligere vært mye borte og oppholder deg nå mer hjemme enn før?

Hvis du har et høyere forbruk enn vanlig, og ikke kan finne en naturlig forklaring på forbruket, kan det hende du har enn vannlekkasje. Mistenker du dette er det et par ting du kan gjøre selv. 

  • Les av vannmåleren på nytt og se hva forbruket har vært i perioden siden forrige avlesning. Dersom vannforbruket ser ut til å være tilbake til det normale, kan dette tyde på at forbruket var riktig i fjor og at du dermed ikke har en vannlekkasje.
  • Sjekk alle områder hvor du har vannledninger, alle kraner og toaletter og lignende for synlig vannlekkasje og lytt etter rennende vann. Ikke glem og sjekke utekrana og kjeller.
  • Skru av alt vann over en periode, les av vannmåler før og etter og se om den har beveget seg.

Dersom du fremdeles er usikker på om du har en vannlekkasje, må du ta kontakt med rørleggeren din.

Gebyrreduksjon gjelder kun i enkelte tilfeller. Dersom du har hatt et uhell (vannlekkasje) og derfor har hatt et særlig høyt vannforbruk, kan du søke om reduksjon av vann og avløpsgebyret.

Dette gjelder kun:

  • privatperson i bolig har hatt en vannlekkasje som har gitt et økt forbruk på mer enn 500 kubikkmeter
  • næringsdrivende har hatt en vannlekkasje som har gitt et økt forbruk på mer enn 1000 kubikkmeter. 

Det kan kun gis gebyrreduksjon en gang pr 10 år pr eiendom. 

Send en e-post til post@skien.kommune.no. Legg ved bilde av måleren med dagens målerstand. Forklar hva som har skjedd og husk å oppgi navn og adresse på den eiendommen måleren er registrert. En saksbehandler vil ta kontakt med deg, og forklare veien videre. Dersom du har levert inn en for høy avlesning kan dette rettes. Vi retter kun feil som er vesentlige, ellers vil en avlesningsfeil rette seg selv ved neste års avlesning. 

Til toppen