1. juli 2020 ble det innført nye rutiner for å levere sanitærmelding i Skien kommune I samarbeid med Porsgrunn kommune har vi en felles løsning for sanitærmelding.
Elektronisk løsning
Elektronisk løsning for innmelding av sanitærmeldinger for bransjen.
Sanitærmelding er en søknad om å få knyttet seg til kommunalt vann- og avløpsnett, direkte eller via private felles ledninger, eller melde ifra om endringer som er gjort på utvendige VA-anlegg.
Det må søkes om alt arbeid på utvendig vann- og avløpsledninger. Foretak som skal utføre rørleggerarbeid og sanitærinstallasjoner, skal være godkjent i nødvendig tiltaksklasse, sentral eller lokal godkjenning, i henhold til plan- og bygningsloven. Søknad skal godkjennes av Kommunalteknikk i Skien kommune før arbeidet settes i gang.
Når arbeidet er utført, skal det sendes inn ferdigmelding.
I den elektroniske tjenesten kan du:
- Fylle ut søknad
- Tegne direkte inn i ledningskart
- Sjekke status i sanitærsaken din
- Sende ferdigmelding
Tjenesten gir deg god oversikt over hvilken søknader som er sendt til oss, om søknadene er godkjent og om ferdigmelding er levert.
Alle foretak logger seg på portalen med egne brukernavn og passord. Du får da tilgang til egne saker, både de som er under arbeid og alle ferdige saker. Kunden vil også få en bekreftelse fra kommunen når det er utført arbeid.
Registrering
Under «Hjelp» på denne nettsida finner du en videofilm med rettledning i registreringsprosessen.
Du vil få en unik påloggingside til portalen for ditt firma. Vi anbefaler å legge den tilgjengelig på firmaets nettsider.
Hvis du har problemer med innlogging eller registrering, kan du henvende deg til Skien kommune, kommunalteknikk ved Tom Bjarne Fredriksen, telefon 99 24 80 02.
Disse tiltakene krever sanitærmelding
- Reparasjon eller fornying av vann- og avløpsledninger
- Mindre omlegginger
- Utkobling av slamutskiller
- Utskifting eller utbedring av olje- og fettutskiller
- Plugging av eksisterende ledning
- Brakkerigger og midlertidige tiltak