Hvilket ansvar har hus- og grunneiere i Skien?

Politivedtektene for Skien sier noe om huseieres ansvar for å sikre ferdsel og renhold på offentlig sted.

Politivedtekter er lokale vedtekter for en kommune som er vedtatt av bystyret, og godkjent av Justisdepartementet. Vedtektene er en type regulering i tillegg til ordinær lovgiving. Politivedtekter omhandler gjerne regler for ro og orden i kommunen, gatesalg, utendørs tilstelninger, reklameskilt, plakater, tilgrising, snørydding, strøing og lignende.

Se politivedtektene for Skien kommune.

Hvilket ansvar har huseiere i Skien?

Ferdsel på offentlig sted

• På eller ut over offentlig sted er det forbudt å sette eller henge opp reklameskilt, stativ eller lignende som kan være til hinder eller ulempe for ferdselen.
  • Markiser og andre utheng skal monteres så høyt at underkanten er minst 2,50 meter over bakken.
  • Hvis en gate eller offentlig sted helt eller delvis sperret på grunn av byggearbeid, må det i forkant innhentes tillatelse fra politiet, som fastsetter nærmere vilkår.
  • Oppføring, nedriving eller reparasjon av en bygning, graving eller annet arbeid på eller ut mot offentlig sted som kan medføre fare for ferdselen, skal på forhånd meldes til politiet. Politiet kan bestemme hvordan arbeidsstedet skal holdes avsperret og påby andre sikkerhetstiltak til vern for publikum.
  • Ved vedlikehold av bygninger på eller ut mot offentlig sted, må den som er ansvarlig for arbeidet sette opp avvisere som forteller at ferdsel på området er forbundet med fare.
  • Når det er fare for at snø eller is faller fra hustak mot offentlig sted, skal eieren straks sette opp avvisere som forteller at ferdsel i området er forbundet med fare. I tillegg skal huseier snarest sørge for at taket blir ryddet.
  • Avsperringer, avvisere, stiger eller lignende fjernes når sikringsarbeid er utført eller den faren ikke lenger er til stede.

Renhold på offentlig sted

• Hus- eller grunneier inn mot offentlig sted har følgende ansvar:
  • Skal rengjøre fortau, rennestein, lys- og luftegraver i umiddelbar tilknytning til eiendommen. Renholdet skal utføres slik at det blir til minst mulig ulempe. Det er viktig at kloakksluk ikke fylles med oppsop.
  • Skal rydde fortauet utenfor eiendommen for snø og is etter takras. Snø og is kan legges langs kanten av fortauet, men ikke kastes ut i kjørebanen eller i rennesteinen. Snø eller is fra gårdsplass, tomt eller hage må ikke kastes på offentlig sted.
  • Skal strø fortauet utenfor eiendommen når det er glatt.
  • Skal sørge for at vannavløp i fortau, rennestein, grøft eller lignende er åpne.