Spriten Kunsthall, Tømmerkaia 19, Skien. Torsdag 13. juni kl 20.00.
Torsdag 13. juni kl 20.00 (dørene åpner 19.30)
Billetter: NOK 100,- / 50,- (student) + avgift
KENNETH KARLSSON - piano
KARIN HELLQVIST - fiolin
BENDIK BJØRNSTAD FOSS - bratsj
INGA GRYTÅS BYRKJELAND - cello
Repertoar:
Martin Torvik Langerød - SPEKTRA (2024)
Linda Catlin Smith - Dark Flower (2020)
Varighet: ca 45 min
KARIN HELLQVIST - fiolin
BENDIK BJØRNSTAD FOSS - bratsj
INGA GRYTÅS BYRKJELAND - cello
Repertoar:
Martin Torvik Langerød - SPEKTRA (2024)
Linda Catlin Smith - Dark Flower (2020)
Varighet: ca 45 min
Cikada er en av de ledende aktørene på den nordiske samtidsmusikkscenen. Helt siden grunnleggelsen i 1989 har ensemblets konstante fokus på kvalitet, utvikling og fornyelse garantert for at nåtidens publikum får møte noe av det beste av nåtidens musikk. Cikada har bestilt og urframført mer enn 200 verker av noen av de viktigste komponistene de siste 30 årene, både nasjonalt og internasjonalt.
Blant komponister ensemblet har samarbeidet med kan nevnes Carola Bauckholt, Richard Barrett, Laurence Crane, James Dillon og Liza Lim, i tillegg til nye bestillinger fra Georg Friedrich Haas, Malin Bång, Clara Iannotta og Klaus Lang. I Norge har Cikada hatt omfattende samarbeid med f.eks. Eivind Buene, Lars Petter Hagen, Jon Øivind Ness, Asbjørn Schaatun, Maja Ratkje og Rolf Wallin. Cikada har mottatt priser som Spellemannprisen, Nordisk Råds Musikkpris og Edison Award, i tillegg til flere nominasjoner, bl.a. til Kritikerprisen i 2017 og 2019.
Om stykkene
Martin Torvik Langerød - SPEKTRA (2024)
I. harmoníā
II. morphḗ
III. frācta
IV. êkhos
V. khrôma
I. harmoníā
II. morphḗ
III. frācta
IV. êkhos
V. khrôma
SPEKTRA er et forsøk. På å forstå og komponere med det som ligger forut for forståelsen av hva musikkens byggeklosser og spilleregler er. Et møte med lydens fysiske verden, som i samspill med mennesket har farget hvorfor instrumentene ser ut og spilles på som de gjør - materialet som ligger bak de spesifikke tonehøydene, mønstrene og systemene vi bruker når vi lager og fremfører musikk.
Fra de gammelgreske røttene sṕek (å se) og eîdos (bilde/form), har ordet sin opprinnelse i forholdet mellom den som ser og det som blir sett. SPEKTRA er like mye en hyllest til det kontinuerlige og frie, som det er en konflikt mellom virkelighet og erkjennelse, og alle uunngåelige kulturelle og estetiske forbindelser. Store deler av verkets materiale og form springer ut av modulerte overtonespektra, varighetsspektra, roterte tallrekker, det gylne snitt, fraktale strukturer og serielle systemer. Men i de tilsynelatende kjølige utgangspunktene, er det konstante gnisninger og dragninger mot mønstre og tendenser som øyner seg i materialet og prosessene. Mot det vakre og harmoniske, og et slags ekvilibrium.
Martin Torvik Langerød (f. 1993) er utdannet komponist fra Norges Musikkhøgskole og lærer ved musikklinja på Skien vgs. Han skriver eksperimentell musikk for akustiske og elektroakustiske konstellasjoner, og utforsker klang og friksjonen mellom det intuitive, tilfeldige og logiske i verkene sine. Han har skrevet bestillingsverk til Norsjø Kammermusikkfest, og har de siste årene blitt plukket ut til bl.a. Ultima, UNM, platform GÁTT og senest Nordic Music Days. Han har samarbeidet med musikere og ensembler som Cikada, Pinquins, August Schieldrop m.fl.
Linda Catlin Smith - Dark Flower (2020)
I Dark Flower er stillheten Smiths lerrett. Harmoniene er myke, men suggererende og fargerike. På samme tid høres ekko av både nytt og gammelt. Smith har nylig sagt i et intervju: “I often feel that the work emerges like the development of a photograph. Dark Flower [for piano, violin, viola, cello] for instance: I started with the idea of rolled low register piano arpeggiations in a bed of string chords – that was the starting point, just that one image. And that’s enough for me ….”
I Dark Flower er stillheten Smiths lerrett. Harmoniene er myke, men suggererende og fargerike. På samme tid høres ekko av både nytt og gammelt. Smith har nylig sagt i et intervju: “I often feel that the work emerges like the development of a photograph. Dark Flower [for piano, violin, viola, cello] for instance: I started with the idea of rolled low register piano arpeggiations in a bed of string chords – that was the starting point, just that one image. And that’s enough for me ….”
Linda Catlin Smith (1957) vokste opp i New York og bor i Toronto. Hun studerte musikk i New York og ved University of Victoria. Smith underviste i komposisjon i mange år ved Wilfrid Laurier University i Ontario (1999-2020) og underviser fremdeles privat. Musikken hennes er blitt bestilt, fremført og/eller innspilt av blant annet Goeyvaerts Trio, Psallentes, Tafelmusik, Victoria, Kitchener-Waterloo og Vancouver Symphony Orchestras, Arraymusic, Thin Edge Collective, Continuum, Tapestry New Opera, Via Salzburg, Evergreen Club Gamelan, Exaudi, og Penderecki og Bozzini strykekvartetter, samt av solister som Eve Egoyan, Philip Thomas og Elinor Frey. Flere soloplater med musikken hennes har blitt utgitt og noen av verkene hennes er nå tilgjengelige gjennom Composers Edition.