Spriten Kunsthall, Tømmerkaia 19, Skien. Torsdag 27. mars kl 20.00
Ole Martin Huser-Olsen - akustisk gitar
Anders Vinjar - live-elektronikk
I konserten Modelling Musical Mechanics fremføres to av Anders Vinjars komposisjoner; "Più Mosso" og "MMM". Verkene ble opprinnelig bestilt av hhv. Anders Førisdal og FREVO gitarduo.
I "Più Mosso" isolerer DSP-prosesseringen i sanntid "restavfallet" fra interaksjonen mellom musikeren og instrument: støy, knitring, skrap, resonanser, fingerneglene på strengene. Klangen av den fysiske håndtering av instrumentet, klang musikerne vanligvis ønsker å skjule. Elektronikken blir et slags mikroskop, som isolerer og forstørrer, og deretter manipulerer dette i sanntid til nye musikalske objekter, og utnytter dette til å skape et kontrapunkt og et musikalsk rom rundt den mer harmoniske klangen fra gitaren.
I "Più Mosso" brukes betegnelsen "skyggegitar" i tillegg til live-elektronikk. Dette henviser til en forhåndsinnspilt gitar-stemme som skaper en parallell stemme i et annet og større rom enn den akustiske gitaren. Anders sier at verket er inspirert av bla. annet studier i etnomusikk, og andre modernistiske verk som Pierre Boulez' "Dialoge de l'ombre double" Luigi Nonos "...sofferte onde serene...".
I komposisjonen av "MMM" er tilsvarende fysiske forutsetninger undersøkt og utnyttet under selve komponeringen av verket. Komposisjonen er basert på Anders' egen-utviklede programmer, basert på bla. maskinlæringsteknikker, som genererer og kontrollerer biofysiske modeller av musikernes fingre, hender og underarmer, i kontakt med tilsvarende fysiske modeller av gitaren: strenger, gripebrett, hals, sarg, bro, kropp.
Ole Martin Huser-Olsen har mastergrad i klassisk gitar fra NMH. Han har urfremført mer enn 50 verk, og ble i 2022 tildelt Norsk Komponistforenings utmerkelse Årets Utøver. Han har turnert over store deler av Norge og Europa som frilanser og med ensembler som Aksiom, Ensemble Ernst, Oslo Sinfonietta, Trondheimsolistene, Oslo strykekvartett og Vilde&Inga etc. Ole Martin har gjort innspillinger på LAWO (2016, 2019), MERE Records, 2016), og solo-album (Lockdown, 2022, Aurora).
Anders Vinjar komponerer elektroakustisk musikk, verk for instrumenter og interaktiv elektronikk, musikk til dans, teater, interaktive web-prosjekter, musikkvideoer og installasjoner. Naturen er en viktig inspirasjonskilde. Som komponist er han stadig på jakt etter den musikken som etterlater flere spørsmål enn svar, og i beste fall stimulerer lytteren til nye erkjennelser. Anders er en «programmerer-komponist», utvikler egne IT-løsninger og utforsker det kreative potensialet i moderne digital tekologi. Han har gjennom hele karrieren hatt et nært samarbeid med internasjonale sentre som IRCAM (Paris) og CCRMA (Stanford) om utvikling av programvare, bla. for å utforske kunstnerisk bruk av moderne AI-teknikker og maskinlæring.
Anders er tilknyttet NMH (Oslo) som førsteamanuensis, og holder forelesninger i musikalsk programmering og datastøttet komponering. Han har ledet workshops og seminarer ved bla. BEK, UiO, NTNU, IRCAM, IEM/Graz, Ghent, EMS/Stockholm, ZKM og andre steder.
Musikken hans blir framført av utøvere og ensembler som bla. EAU, SISU, Poing, Silje Aker Johnsen, Ole Martin Huser-Olsen, og framføres bla. ved GRM (L'Acousmonium), Ultima, ISCM, Synthése (Bourges/ICEM), Huddersfield, Nordiske musikkdager og Ny Musikks konsertserier. Anders studerte musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo.
I konserten Modelling Musical Mechanics fremføres to av Anders Vinjars komposisjoner; "Più Mosso" og "MMM". Verkene ble opprinnelig bestilt av hhv. Anders Førisdal og FREVO gitarduo.
I "Più Mosso" isolerer DSP-prosesseringen i sanntid "restavfallet" fra interaksjonen mellom musikeren og instrument: støy, knitring, skrap, resonanser, fingerneglene på strengene. Klangen av den fysiske håndtering av instrumentet, klang musikerne vanligvis ønsker å skjule. Elektronikken blir et slags mikroskop, som isolerer og forstørrer, og deretter manipulerer dette i sanntid til nye musikalske objekter, og utnytter dette til å skape et kontrapunkt og et musikalsk rom rundt den mer harmoniske klangen fra gitaren.
I "Più Mosso" brukes betegnelsen "skyggegitar" i tillegg til live-elektronikk. Dette henviser til en forhåndsinnspilt gitar-stemme som skaper en parallell stemme i et annet og større rom enn den akustiske gitaren. Anders sier at verket er inspirert av bla. annet studier i etnomusikk, og andre modernistiske verk som Pierre Boulez' "Dialoge de l'ombre double" Luigi Nonos "...sofferte onde serene...".
I komposisjonen av "MMM" er tilsvarende fysiske forutsetninger undersøkt og utnyttet under selve komponeringen av verket. Komposisjonen er basert på Anders' egen-utviklede programmer, basert på bla. maskinlæringsteknikker, som genererer og kontrollerer biofysiske modeller av musikernes fingre, hender og underarmer, i kontakt med tilsvarende fysiske modeller av gitaren: strenger, gripebrett, hals, sarg, bro, kropp.
Ole Martin Huser-Olsen har mastergrad i klassisk gitar fra NMH. Han har urfremført mer enn 50 verk, og ble i 2022 tildelt Norsk Komponistforenings utmerkelse Årets Utøver. Han har turnert over store deler av Norge og Europa som frilanser og med ensembler som Aksiom, Ensemble Ernst, Oslo Sinfonietta, Trondheimsolistene, Oslo strykekvartett og Vilde&Inga etc. Ole Martin har gjort innspillinger på LAWO (2016, 2019), MERE Records, 2016), og solo-album (Lockdown, 2022, Aurora).
Anders Vinjar komponerer elektroakustisk musikk, verk for instrumenter og interaktiv elektronikk, musikk til dans, teater, interaktive web-prosjekter, musikkvideoer og installasjoner. Naturen er en viktig inspirasjonskilde. Som komponist er han stadig på jakt etter den musikken som etterlater flere spørsmål enn svar, og i beste fall stimulerer lytteren til nye erkjennelser. Anders er en «programmerer-komponist», utvikler egne IT-løsninger og utforsker det kreative potensialet i moderne digital tekologi. Han har gjennom hele karrieren hatt et nært samarbeid med internasjonale sentre som IRCAM (Paris) og CCRMA (Stanford) om utvikling av programvare, bla. for å utforske kunstnerisk bruk av moderne AI-teknikker og maskinlæring.
Anders er tilknyttet NMH (Oslo) som førsteamanuensis, og holder forelesninger i musikalsk programmering og datastøttet komponering. Han har ledet workshops og seminarer ved bla. BEK, UiO, NTNU, IRCAM, IEM/Graz, Ghent, EMS/Stockholm, ZKM og andre steder.
Musikken hans blir framført av utøvere og ensembler som bla. EAU, SISU, Poing, Silje Aker Johnsen, Ole Martin Huser-Olsen, og framføres bla. ved GRM (L'Acousmonium), Ultima, ISCM, Synthése (Bourges/ICEM), Huddersfield, Nordiske musikkdager og Ny Musikks konsertserier. Anders studerte musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo.