Hvis du er misfornøyd med et vedtak eller en tjeneste, har du lovfestet rett til å klage til kommunen.
Dette er klager som omhandler pasientrettede tjenester og vedtak. Har du generelle tilbakemeldinger til helse- og omsorgstjenesten, les her: Forbedringsmelding
Når det gjelder pasientrettede tjenester og vedtak, skiller lovverket mellom rettighetsklage og henvendelse om kvalitet og pasientsikkerhet.
Rettighetsklage
Hvis du har fått avslag på noe du har søkt om, eller det er tatt en avgjørelse som du er uenig i, kan du sende en rettighetsklage til Tjenestekontoret.
Klager bør være skriftlige, og inneholde hva som har skjedd, inkludert tid og sted. På den måten er vi sikre på at alle forhold det klages på blir vurdert og behandlet.
Du må klage innen fire uker fra du mottok vedtaket.
Send inn en klage digitalt ved å trykke på knappen under.
Klage på helse- og omsorgstjenester i Skien kommuneTjenestekontoret vurderer klagen din og har mulighet til å endre sin opprinnelige avgjørelse. Hvis avgjørelsen ikke endres, sender Tjenestekontoret klagen til Statsforvalteren for endelig avgjørelse.
Henvendelse om kvalitet og pasientsikkerhet
Hvis du mener at kvaliteten i tjenesten eller pasientsikkerheten din har vært mangelfull, oppfordrer vi deg til å henvende deg til den enheten som har gitt deg tjenesten først. Det kan bidra til at uønskede forhold kan rettes opp så tidlig som mulig.
Henvendelsen gir oss innsikt i dine opplevelser av tjenesten, og det kan bidra til å redusere og forebygge uønskete hendelser. Samtidig kan det gi grunnlag for å forbedre tjenestetilbudet på systemnivå.
Du har lovfestet rett til å få svar på henvendelsen din.
Du kan også benytte vårt digitale skjema for klage for å rette en skriftlig henvendelse om kvalitet og pasientsikkerhet. Trykk på knappen under for å komme til søknadsskjemaet.
Klage på helse- og omsorgstjenester i Skien kommuneKlager i sosiale medier
Vi kan dessverre ikke svare på eller behandle klager som blir framsatt i sosiale medier fordi det er strenge regler for hvordan det offentlige skal behandle klagesaker.
Klager skal sendes skriftlig, som beskrevet over.
Slik klager du
Logg inn i skjemaet og fyll ut feltene. Beskriv situasjonen så enkelt og konkret som mulig.
Kommunen har plikt til å hjelpe deg med å utforme og sende en klage eller henvendelse hvis du trenger det. Ta kontakt med enheten det gjelder eller Tjenestekontoret for mer veiledning.
Du kan også be Pasient- og brukerombudet om informasjon, veiledning og bistand. Les mer om det ved å trykke på knappen under.
Pasient- og brukerombudetDu kan lese mer om hvordan du går fram for å klage på Statsforvalterens nettsider, ved å trykke på knappen under.
Statsforvalteren - hvordan klageKontakt
-
Tjenestekontoret Postadresse: Postboks 27, 3701 Skien. Besøksadresse: Kongensgate 31, 3717 Skien
- Telefon: 35 58 18 70
- Epost: Send e-post