Ambisjonen for kunsten i Kverndalen bo- og dagsenter, er at den kan bidra til at mennesker får meningsfulle og inspirerende liv – uavhengig av kognitiv status. Et stort og mangfoldig publikum med ulik bakgrunn, religion, alder, språk og helsesituasjon vil se kunsten i bygget, og vi ønsker at alle skal få gode møter med kunsten ved å tilby et sammensatt utvalg av uttrykk og materialer. Møtene med kunsten er mangefasettert; den kan sees på eller tas på og du kan gå inn i eller rundt den. I arbeidet med kunsten for Kverndalen bo- og dagsenter har det vært vesentlig å bidra med kunstneriske kvaliteter til uterommene i området. Slik kan kunsten både komme senteret og hele bydelen til gode.
I tillegg vil det bli hentet inn eksisterende verk fra Skien kommunes kunstsamling.
Sol av Annika Oskarsson
Annika Oskarsson har laget verket Sol til byhagen utenfor nye Kverndalen bo- og dagsenter i Skien. Kunstverket er laget i glass og rustfritt stål med integrert belysning. Om dagen vil lyset, solen, vannet og været spille med verket, mens det om kvelden vil være som et lysende smykke i hagen med lyssirkler og fargeskygger. Du kan bevege deg inn i verket, som skaper et eget rom i hagen og kan bidra til at mennesker kan være sammen og til møter mellom generasjoner. Der kan du slå seg ned på en benk, som også er utformet av kunstneren.
Annika Oskarsson
Annika Oskarsson (f.1967) er utdannet ved Konstfack i Stockholm på avdelingen for keramikk og glass (1996). Som skulptør arbeider hun i stort format og har gjort en rekke kunstprosjekter i offentlig rom.
Oskarssons skulpturer forholder seg stedsspesifikt til sine omgivelser og kontekst, og inviterer ofte til bevegelse og lek. Kombinasjonen av glass i ulike farger og blanke materialer, bidrar til at skulpturene endrer uttrykk etter døgnet og lysets rytme, og skaper ulike visuelle opplevelser avhengig av avstand til verkene. Oskarsson integrerer ofte belysning, noe som understreker verkenes foranderlige karakter, og som skaper flere dimensjoner av lys, skygge og refleksjon. På denne måten skaper hun lysmønster som synes som en forlengelse av stålets ofte ornamentale former.
Karakteristisk for Oskarsson er de romlige og bærende elementene i skulpturene som ofte er høyreiste på mange og tynne bein i rustfritt stål. De skulpturelle formene gir assosiasjoner til insekter og dyr, og gir de industrielle materialene et lekent, organisk uttrykk. Oskarssons skulpturer åpner således for fantasi og utforskning, samtidig som de også evner å si noe om eksistens og livsbetingelser.
Se kunster Annika Oskarsson fortelle om kunstverket "Sol"
Gullsko og Tyting av Trude Westby Nordmark
Trude Westby Nordmarks to skulpturer er laget i stål og aluminium, og er behandlet med metallisering i bronse eller pulverlakkering. Verket har direkte referanser til naturen, til tyttebæret og den sjeldne mariskoplanten som finnes i Skien. Dimensjonene på skulpturene gir lekne og eventyraktige assosiasjoner, og er tilgjengelig og synlig fra mange steder. Skulpturene er plassert i sykehjemmets første etasje, der de får anledning til å spille ut sin kombinasjon av virkelighet og eventyr.
Trude Westby Nordmark
Trude Westby Nordmark (f. 1969) er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo, ved instituttet for keramikk. Hun jobber både i galleriet og i offentlig rom, men tilpasser uttrykk og funksjon etter rom og målgruppe.
Nordmarks verk har en underliggjørende effekt som igangsetter assosiasjoner, refleksjon og bevegelse til kunsten. I materialer som porselen, stein, lys og forskjellige glasurer skaper Nordmark skulpturelle strukturer som vokser og tar plass i rommet, og som ofte også fungerer som sitteplasser.
Nordmark arbeider ofte nonfigurativt i antydende, underfundige former med et tydelig organisk preg. Kombinasjonen av materialer og overflater skaper unike taktile opplevelser der det glatte og polerte kontrasteres av formenes vevaktige løkker og åpninger. Verkene er samtidig arkitektoniske og kroppslige, vakre og noen ganger groteske. På nært hold blir noen ganger fingeravtrykk tydelige – spor etter den kunstneriske skapelsesprosessen som også gir en opplevelse av at verkene er øyeblikk frosset fast i tiden. I verk som er særlig assosiative og sansbare jakter Nordmark det hun kaller “Alice in Wonderland øyeblikk"; de øyeblikkene der fantasi- og minneverden trenger inn virkeligheten og river oss ut av vår vante rytme. Ved å eksperimentere i dimensjoner og grad av abstraksjon åpner verkene opp for undring og lek, samtidig som flere av Nordmarks sitteskulpturer også fokuserer på ro og trygghet.
Se kunster Trude Westby Nordmark fortelle om kunstverkene "Gullsko" og "Tyting".
Buskvekster av Tuva Gonsholt
Tuva Gonsholt har, med inspirasjon fra sin egen hage, utviklet kunstprosjektet Buskvekster til Kverndalen bo- og dagsenter i Skien. Med rødkattebusk som referanse, har hun laget en takhengt grenliknende installasjon med glassobjekter og lys som henger i musikkrommet, nær vinduer slik at den er godt synlig også fra gaten utenfor. I tillegg er hennes Late Bloomers, små fargerike sandblåste glassobjekter, plassert på hyller i avdelingene.
Tuva Gonsholt
Tuva Gonsholt (f. 1976) er en norsk glasskunstner med utdannelse fra Det Kongelige Akademi i Danmark. I en tilsynelatende konstant søken etter nye former, utforsker hun glassets iboende egenskaper i overgangen fra flytende til fast form.
Gonsholts verk er preget av sterke og klare farger. Rytmen i glasset skapes først og fremst gjennom en lek med tykkelse og fasong, fra det runde og bugnende til det tynne og spisse. I flere verk kombineres mindre glassformer til større komposisjoner hvor også rytmen mellom elementene skaper et organisk og dynamisk helhetsinntrykk. Inspirasjonen kommer ofte fra plante- og dyreriket, og hun låner gjerne mønster og fasonger fra insektenes anatomi. Håndverket ligger hele tiden i bunn i Gonsholts utforskning av glassets materialitet. Etter blåsing anvender hun ofte ulike teknikker for polering og skaper mønster av transparens og ugjennomskinnelighet, glatte og ru overflater som fremhever glassets former.
http://www.tuvagonsholt.no/
Se kunstner Tuva Gonsholt fortelle om kunstverket "Buskvekster".
VANTE TGM.BM. 1957:047 av Brita Been
Basert på de rike og sterke tradisjonene på ulike områder innen folkekunsten i Telemark har Brita Been utviklet et nytt verk til Kverndalen bo- og dagsenter. Been er i sitt kunstnerskap veldig opptatt av mønster brukt i ulike sammenhenger. I Arvestykker er det broderier på strømper og skjorter, kalt rosesaum, som danner hennes idegrunnlag. Hun har tatt den overdådige dekoren og de sterke fargekombinasjonene man finner i denne kunstformen inn i det nye tekstilverket.
Brita Been
Brita Been (f. 1947) er en norsk tekstilkunstner, som bor og arbeider i Porsgrunn. Been er utdannet ved Statens høgskole for kunsthåndverk og design i Bergen og Statens lærerhøgskole i forming.
Hun vever tepper i modernistisk tradisjon i slående mønstre. Interessen for historiske samlinger og arkiver knyttet til eldre tekstilkunst er tydelig i Beens kunstnerskap. Det samme er kompliserte mønster, sterke farger og repetisjoner.
Been jobber ofte med serier med beskrivende navn som Skybragd, som tematiserte mønster på porselen som viser forbindelsen mellom Kina/Asia og Porsgrund Porselænsfabrik. Arvestykker, serien som verket til Kverndalen bo- og dagsenter er en del av, løfter frem Telemarks folkekunst fra arkivet. Vevde veggtepper viser mønster fra rosesaum, som er flerfarget broderi med rosemønster, blomster eller organiske former som hovedmotiv.
Se kunster Brita Been fortelle om kunstverket "Vante".
Et hundeliv av Håkon Anton Fagerås
Håkon Anton Fagerås sin skulptur Et hundeliv har fått plass i Kverndalen bo- og dagsenter i Skien til glede for beboerne, ansatte og besøkende. Fagerås bor i Norge og Italia, og er en av få norske billedhuggere som er kjent for sine arbeider i marmor. Han har også en omfattende produksjon av skulpturer i bronse, som Et hundeliv er laget av. Fagerås leker med den klassiske tradisjonen og lager skulpturer som er hverdagslige og samtidige.
Håkon Anton Fagerås (f. 1975) er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi. Han er særlig kjent for å arbeide i marmor fra sitt atelier i Pietrasanta, Italia – i levende tradisjon etter renessansens skulpturkunst.
Formspråket er klassisk-figurativt; fra skulpturenes base og proporsjoner til motiv som contrapposto og trompe-l'œil, synes Fagerås uløselig tilknyttet vestlig skulpturhistorie. Likevel hviler en kontrast i Fagerås’ skulpturer som binder det intime med det opphøyde, og som trekker ned fra pidestallen og marmorens historiske prominens mot betraktere som møter verkene i dag, som moderne og relevante. Det menneskelige og hverdagslige preger uttrykket, og gir verkene en vektighet og tilstedeværelse også på et følelsesmessig nivå. Skulpturene representerer ikke klassiske helter og mytologiske vesener, men heller alminnelige og sårbare nåtidsmennesker.
Et grundig arbeid med lys- og skyggevirkninger gjør at Fagerås’ overflatebehandlingen kan variere mellom glatt og idealistisk, ru og naturalistisk, og stadig beholde sin livaktighet. Enten det er en møll, en balanseøvelse eller et blikk, fanger Fagerås det flyktige i stein.
Se kunstner Håkon Anton Fagerås fortelle om kunstverket "Et hundeliv".