Viktig info om det nye legesenteret

Skal du benytte Kverndalen legesenter når det åpner etter sommeren? Da må du lese her.

Gangen i den nye legesenteret i Kverndalen.
SNART KLART: Kverndalen legesenter er plassert i underetasjen til Kverndalssenteret og er snart klart til bruk. FOTO: SKIEN KOMMUNE

Over sommeren åpner Kverndalen legesenter. Det erstatter to andre legekontorer; Bergsland legesenter og Kirkegaten legekontor, samt at det opprettes seks nye hjemler.

Seks av kommunens fastlegehjemler skal flyttes til Kverndalen legesenter i august.

• Pasienter som har Davoud Karimian på Skien kommune kommunalt legekontor som fastlege, skal fra tirsdag 20. august kontakte Kverndalen legesenter ved behov for legetime.
  • Pasienter som har Milanka Stevanic Sarenac på Falkum legesenter som fastlege, skal fra mandag 26. august kontakte Kverndalen legesenter ved behov for legetime.
  • Pasienter som har Emil Sylvester Gilani ved Bergsland legesenter som fastlege, skal fra onsdag 28. august kontakte Kverndalen legesenter ved behov for legetime.
  • Pasienter som har Hossein Karimian ved Kirkegaten legekontor som fastlege, skal fra fredag 30. august kontakte Kverndalen legesenter ved behov for legetime.

Kirkegata og Bergsland legges ned

Margit Reite ved Bergsland legesenter og Lise Lotte Fredriksen ved Kirkegaten legekontor flytter sine fastlegepraksiser til Falkum legesenter. Pasienter som har Reite eller Fredriksen til fastlege, kontakter Falkum legesenter fra mandag 2. september.

Det betyr at kontorene i Kirkegaten og Bergsland ikke drives videre fra 30. august.

Pasienter som har hatt Eivind Andersen/Fatina Maarouf som fastlege ved Bergsland legesenter og Eva Romundset/ Nicolaj Munch Jensen som fastlege ved Kirkegaten legekontor vil få ny fastlege ved Kverndalen legesenter fra og med mandag 2. september. Disse pasientene trenger ikke sette seg opp på venteliste, men får tildelt ny fastlege i Kverndalen fra 1. september. De får tilsendt informasjon fra Helfo.

Kommunalt legesenter

Samtidig åpnes Kverndalen legesenter, som vil være kommunalt driftet. Kverndalen legesenter vil ved full drift bli etablert med 12 fastleger etter hvert. Det betyr at kommunens tilbud øker med seks nye fastlegehjemler.

I slutten av juli/begynnelsen av august vil Helfo åpne for venteliste til de nye fastlegehjemlene. De nye fastlegehjemlene vil åpne opp for flere nye pasienter hver måned fram til listene er fulle.
Dette vil avhjelpe for mange av de 5000 som står på venteliste for å få fastlege i kommunen, og gjøre det mulig å bytte lege.

Følg med

Vi ber alle om å følge med på kommunens hjemmeside, lokalavisene og i sosiale media. Vi vil legge ut informasjon fortløpende, og gjenta informasjonen for å prøve å nå frem til alle. De som får ny fastlege vil også få informasjon på HelseNorge og brev fra Helfo.

Gjestepasienter

Fra og med tirsdag 1. oktober vil gjestepasientordning som i dag er lokalisert ved Skien interkommunale legevakt, bli organisert fra Kverndalen legesenter. Det betyr at fra denne dato kan flyktninger, studenter og turister oppsøke Kverndalen legesenter for legetime.