Trygghetsalarm er nå nødvendig helsehjelp.
Tidligere var trygghetsalarm en servicetjeneste, som erstatning for telefon. Nå definerer vi trygghetsalarm som nødvendig helsehjelp.
Trygghetsalarmen tildeles nå etter en individuell kartlegging av funksjonsevne og behov. På den måten sikrer vi bedre informasjonsflyt og trygg oppfølging ved utløst alarm.
Endringen betyr at vi må vite mer om tjenestemottakerne for å kunne gi god hjelp når trygghetsalarmen utløses. Derfor ringer vi nå alle som har trygghetsalarm i dag for å kartlegge behov og funksjonsevne. Der det ikke er hensiktsmessig med telefon, avtaler vi hjemmebesøk.
Alle som har trygghetsalarm i dag, beholder den hvis de ønsker.
Denne informasjonen ble sendt ut til personer som har trygghetsalarm fra før 1. september. Les mer om trygghetsalarm her: Velferdsteknologi
Hvorfor gjør vi disse endringene?
Endringene er del av et omfattende forbedringsarbeid i etterkant av et tilsyn fra Helsetilsynet. Tiltakene er knyttet til tydeligere ansvarsdeling, rolleforståelse, bedre samhandling og informasjonsflyt innen velferdsteknologi generelt og trygghetsalarm spesielt.
Les mer her:
Helhetlig styring av velferdsteknologi