Dokumenttilsyn fra Arbeidstilsynet

Kommunalområdet Helse og velferd får dokumenttilsyn fra Arbeidstilsynet.

Arbeidstilsynet har mottatt en henvendelse om arbeidsmiljøutfordringer på en av de kommunale helse- og omsorgsenhetene.

Kort om saken

Arbeidstilsynet har tidligere hatt generelt tilsyn på flere enheter i helse- og omsorgstjenestene, men har i den forbindelse ikke undersøkt påstandene fremsatt i henvendelsen på denne enheten.

Kommunalområdet har startet intern saksbehandling for å svare opp Arbeidstilsynets krav om opplysninger innen slutten av august. Arbeidstilsynet vurderer videre oppfølging på bakgrunn av kommunens opplysninger.

I perioden saksbehandlingen pågår, vil kommunen ikke gi kommentarer i saken.

Hva er dokumenttilsyn?

Arbeidstilsynet fører tilsyn med at virksomheter følger arbeidsmiljøregelverket på ulike måter. Dokumenttilsyn er en av tre tilsynsmetoder og gjennomføres ved å be virksomheten om å oversende konkrete opplysninger. Når Arbeidstilsynet har vurdert opplysningene, gjør de en vurdering av videre gang.

Les mer om gangen i et tilsyn og reaksjoner Arbeidstilsynet kan gi her:
Om tilsyn - Arbeidstilsynet