Avslutter tilsynssak

Hjemmetjenestens kommunikasjons- og informasjonsflyt om medisinhåndtering, har vært under tilsyn siden mars 2023.

Nå avsluttes saken.

Kommunen har, ifølge Helsetilsynet, nå vist at hendelsen er benyttet til læring og forbedring av tjenestene, og de vurderer forbedringsarbeidet som relevant opp mot den avdekte svikten.

– Hjemmetjenesten har lært svært mye av dette arbeidet, og det er innført endringer for å redusere sannsynligheten for liknende hendelser. Det handler om konkrete endringer, men også endringer i kultur og kompetanse, forteller kommunalsjef for Helse og velferd, Ellen Sofie Øvrum.

Kort om saken

Hjemmetjenesten hadde stedlig tilsyn av Helsetilsynet i mars 2023, da en pasient fikk hjerneslag etter å ha vært uten medisiner i en periode. Pasienten hadde blant annet vedtak om hjelp til medisiner av hjemmetjenesten. Helsetilsynet konkluderte i oktober 2023 at helsehjelpen ikke var forsvarlig.

Kommunen iverksatte intern hendelsesanalyse og etablerte et implementeringsteam som har ledet et omfattende forbedringsarbeid i hjemmetjenesten. Det har særlig handlet om tydeligere ansvarsavklaringer og mer digital kommunikasjonsflyt for sikrere medisinhåndtering.