Utvidelse av Lyngbakken bo- og behandlingssenter - Lyngbakken 2

Byggingen på Lyngbakken bo- og behandlingssenter er i gang.

Illustrasjon Lyngbakken Bo Behandlingssenter Krediteres Bølgeblikk Arkitekter
Eksisterende bygg på venstre side, nytt bygg på høyre side. Illustrasjon Bølgeblikk arkitekter.

Informasjon om prosjektet

I september 2021 vedtok bystyret å realisere 64 heldøgns omsorgsplasser. I 2024 starter utvidelsen. De nye plassene er:

• 32 ordinære sykehjemsplasser i 2. etg.
  • 16 skjermede plasser og 16 forsterkede plasser i 1. etg. - alle innrettet for personer med ulike typer demens.

Utvidelsen skal etter planen stå ferdig i desember 2025. Etter utbyggingen vil Lyngbakken bo- og behandlingssenter ha 128 plasser. Nybygget blir totalt ca. 6.500 m2 og oppføres i to etasjer, med kjeller under deler av bygget. Utbyggingen skjer inntil eksisterende bo- og behandlingssenter.

Byggeprosjektet

Prosjektet er utviklet i samspill med Veidekke entreprenør, arkitekter og øvrige rådgivere. Gjennom samarbeidet har vi i fellesskap kommet frem til funksjoner, løsninger og kvaliteter som gjør at Skien kommune har inngått kontrakt og byggingen er startet.

Prosjektets miljømål er 40% reduksjon i klimagassutslipp i forhold til referansebygg. Bygget leveres i energiklasse A og byggeplassen utføres fossilfritt.

Utbyggingen blir gjennomført mens Lyngbakken bo- og behandlingssenter er i full drift i byggeperioden. Vi legger vekt på at beboere, besøkende og ansatte ivaretas på en god måte.

Framdrift og milepæler

• Oppstart byggearbeider - juni 2024
  • Overtakelse av bygget - desember 2025

Organisering

Styringsgruppe

• Kommunalsjef Helse og velferd - Ellen Sofie Øvrum
  • Kommunalsjef Byutvikling, drift og kultur - Geir Harald Vale
  • Eiendomssjef - Anita Ballestad
  • Fagsjef Helse og velferd – Ragnhild Kvernes
  • Prosjektleder Helse og velferd – Anita Klepaker Hansen
  • Prosjektleder Eiendom – Unni Husby Melby

Statusoppdatering

27. juni 2024:

Investeringsbeslutning ble vedtatt av bystyret 30.mai (sak 84/24). Les saken. Veidekke og Skien kommune undertegnet kontrakt for totalentreprise 31.mai.

Arbeidet på byggeplassen startet opp mandag 3.juni, med gravearbeid som utføres av Sør Entreprenør. Grunnarbeidet ligger hittil litt foran planlagt fremdrift. Så langt er det gravd ut for bygget, etablert parkering og riggområder. Etter sommerferien starter betongarbeider. Da skal kranfundamentet bygges og byggekranen skal være montert i begynnelsen av august.

Naboer i området og på eksisterende sykehjem, har nok merket økt trafikk og aktivitet. Det er kontinuerlig dialog spesielt med sykehjemmet, og saker som dukker opp løses fortløpende. Prosjektet har også hatt informasjonsmøter med ansatte, beboere og pårørende på Lyngbakken, og naboer i området.

I sommer fortsetter arbeidet med å grave ut området hvor det nye bygget skal stå og brakkeriggen blir montert. Det vil ikke være arbeid på byggeplassen i uke 29 og 30. Fra uke 31 er det normal drift på byggeplassen.

Samtidig som det arbeides på byggeplassen, jobber et bredt team med detaljprosjektering av det ferdige bygget som skal stå klart i desember 2025. Det er mye som skal planlegges; alt fra farger og interiør, til plassering av sluk, ventilasjon, elektriske punkter, takheiser og mye annet.

Vi takker alle samarbeidspartnere hittil for gode innspill, dialog og samarbeid så langt. Vi håper og tror at dette gir god basis for et vellykket sluttresultat.

Dronebilde som viser anleggsområdet.
Bildet viser hva som har skjedd på området siden byggestart.