Torggata, Kongens gate og Telemarksgata

Illustrasjon som viser hvordan opprustingen av Torggata kan bli med gående, syklende og vegetasjon
Slik kan det bli i Torggata, illustrasjon: Vill arkitektur

Torggata, Kongens gate og Telemarksgata skal rustes opp, både over og under bakken.

Statsforvalteren stiller krav om separering av vann- og avløpssystemet. Samtidig skal overflaten oppgraderes med bredere fortau, bytrær, vegetasjon, sykkelstativer og benker, bedre tilrettelegging for sykling og de som tar bussen.

Når arbeidet er utført er målet at:

• Gatene er rustet opp slik at alle kan bruke dem uavhengig av funksjonsnivå, og det er bedre forhold for de som går, sykler og tar bussen.
  • Det blir grønnere og triveligere i byen, slik at det blir mer attraktivt å besøke, handle og oppholde seg i der.
  • Det blir tydeligere og mer effektivt kollektivsystem gjennom sentrum.
  • Torggata og Telemarksgata er rustet opp som flomvei og håndterer dagens og framtidige nedbørsmengder.

Opprustingen av gatene finansieres med midler fra Bypakke Grenland, mens vann- og avløpssystemet finansieres av kommunen.

Etter en mulighetsstudie, som så på flere alternative løsninger, har bystyret vedtatt at busstrafikken skal flyttes til Kongens gate, slik at det blir toveis busstrafikk der. Det gjør det mulig å etablere sykkelfelt nordover i Torggata og beholde kantparkeringen der. Torggata kan på den måten fortsatt være en gate med byliv og disse kvalitetene kan forsterkes.

For å håndtere trafikkavvikling i sentrum må gatene bygges trinnvis. Det skal lages planer som viser hvor og når vi skal grave i de ulike kvartalene og hvordan trafikken i byggeperioden skal løses. Det kan bli utfordrende for de som driver virksomhet i gatene under byggeperioden. Kommunen vil holde tett dialog med gårdeiere, næringsdrivere og beboere underveis. Vi vil sørge for at virksomhetene blir tilgjengelige i åpningstiden under byggeperioden.

Framdrift i prosjektet

• Vår 2022 -  medvirkningsprosess hvor innbyggere kunne se de ulike alternativene og si sin mening om dem.
  • Høst 2022 - politisk behandling av trafikkløsning
  • 2023 - 2024 - forprosjekt
  • Høst 2024 - politisk behandling av forprosjekt
  • Mars 2025 - oppstart bygging Kongens gate