Strategi for boligbrakker

I bystyremøte 12. september ble strategidokument for plassering av boligbrakker vedtatt.

Målet er at bosetting av tilreisende arbeidere som skal arbeide med utbygging av Googles datasenter på Gromstul, skal gi både midlertidige og varige ringvirkninger for Skien kommune. Strategien gjelder tilsvarende for andre nærings- og industriprosjekt i Skien som skal bosette tilreisende arbeidskraft.

Så fremt det er praktisk mulig ønsker kommunen at tilreisende arbeidere skal bosettes:

1. I Skien kommune.
  2. I eksisterende bebyggelse som er, eller kan gjøres, klar for utleie.
  3. Tett på bysentrum og lokalsamfunnets tilbud.

For å sikre tilstrekkelig fleksibilitet i prosjektet, er boligbrakker en mulighet for bosetting dersom utleiemarkedet ikke evner å tilrettelegge tilstrekkelig med boliger. Strategien gir en rekke føringer for hvor og i hvilke tilfeller boligbrakker kan plasseres.

Se strategidokumentet

Se dokumenter fra behandling av saken i bystyret.