Skien kommune har besluttet å ikke gå videre med krav om tilbakebetaling knyttet til feilutbetalingssaken.
Beslutningen er tatt etter en grundig og tidkrevende prosess, der både sakens omfang og hensynet til berørte ansatte er vektlagt.
Dette innebærer at kommunen ikke vil foreta ytterligere grep i saken. Saken anses nå som avsluttet.
Gjennomførte samtaler
Kommunen har jobbet målrettet med denne saken helt siden vi ble kjent med den.
Som arbeidsgiver kan man ikke ta utgangspunkt i en antakelse om at ca. 1100 ansatte skal ha mottatt for mye lønn i «god tro».
Det har vært en tidkrevende prosess å bl.a finne eksakt sum pr ansatt som er feilutbetalt. Med utgangspunkt i at lønn skal være riktig og for utført arbeid – og med bakgrunn i sakens omfang - har vi sendt ut brev til hver enkelt som har fått utbetalt for mye i lønn med opplysning om sum og anmodning om tilbakebetalingsavtale med arbeidsgiver. Dessverre fikk vi svært få svar på henvendelsen.
Derfor gjennomførte arbeidsgiver samtaler for å finne årsaken til at man ikke ville inngå avtale, og om det hos den enkelte forelå grunner til at hovedregelen om tilbakebetaling måtte fravikes. Dette gjaldt i første omgang ansatte som hadde mottatt 25 000 kroner eller mer.
Flere årsaker
Det at man ikke sjekker lønnslippen er ikke en begrunnelse som innebærer at man er i «god tro.
Arbeidstakerne har oppgitt i samtalene at det var en overgang til årsturnus, en ventet ny beregning av nattillegg, tillit til lønnssystemet samt at det har gått lang tid fra mottak av lønn før det ble opplyst om feil og man derfor har innrettet seg etter utbetalingen, og at tidsmomentet i seg selv tilsa at mottatt lønn var riktig.
Dette er momenter som arbeidsgiver vet domstolene har tillagt vekt og som kan begrunne et unntak fra hovedregelen om tilbakebetaling. Etter en gjennomgang av disse relativt likartede tilbakemeldingene, har arbeidsgiver foretatt en avveining der konklusjonen er at man ikke forfølger dette videre med ytterligere samtaler.
Iverksatte tiltak
Kommunen tar denne situasjonen svært alvorlig og har iverksatt tiltak for å sikre at en tilsvarende feil med et slikt omfang ikke skjer igjen. Feilen er rettet. Vi følger opp med ulike typer internkontrolltiltak.
- Denne saken har vært ekstraordinær i både omfang og kompleksitet. Det dreier seg om mange ansatte og betydelige beløp. - Vi ber om forståelse for at sakens alvorlighetsgrad har krevd grundige prosesser før det kunne fattes en endelig beslutning, sier HR-sjef Anne Lene Andersen Watn i en kommentar.
- For den ansatte er det lett å handle i god tro, men jeg vil samtidig henstille om å sjekke lønnsslippen hver måned. Feil kan skje, sier hun.